bel ons +31 (0)85 044 18 96

De 5 redenen om productinformatie op je website te tonen

geplaatst op 27-09-2017

Steeds meer producenten kiezen er voor om uitgebreide productinformatie op hun website te tonen. Bijvoorbeeld allergenen, ingrediënten, bereidingswijze, recepten en keurmerken.. Waarom doen ze dit als ze alle verkoop via groothandels laten lopen? 

 

Dé 5 redenen om productinformatie op je website te tonen. 

 

1. Jouw eindklanten zoeken productinformatie ook op jouw website

Group7 - een adviesbureau in e-commerce voor de foodbranche - deed onderzoek onder 669 afnemers uit horeca, cafetaria, recreatie, lunch, retail en specialisten naar het oriëntatieproces. Hieruit bleek dat deze oriënteerders tijdens hun beslisproces niet alleen informatie zoeken op de bestelsite van groothandels, maar juist ook op de website van de producent. 

 

De foodserviceprofessionals gaven in het onderzoek aan welke informatie ze op welke website zoeken:

Website van groothandels: prijs, leveringsvoorwaarden, bestellen. 

Website van producenten: diepere productinformatie, informatie over producent en productieproces. 

Op beide websites: inspiratie, allergenen en algemene productinformatie.

 

2. Je biedt service

Als een klant of potentiële klant productinformatie op jouw website zoekt, zorg dan ook dat het daar te vinden is. Zo bied je service, heeft de websitebezoeker een positieve ervaring en geef je de websitebezoeker de kans om langer aandacht te hebben voor jouw producten (dan als er weinig informatie te vinden is). En dat is gelijk de brug naar de volgende reden.

 

3. Je verkoopt meer

Afnemers oriënteren zich dus niet alleen op de bestelsite van hun groothandel, maar juist ook op de website van de producent. Ze komen naar jouw website voor meer inspiratie en verdieping. Een gemiste kans dus als ze deze informatie niet aantreffen! 

 

Vergelijk het eens hiermee: 

Als je zelf in een webshop kleding uitzoekt, dan wil je ook graag zoveel mogelijk lezen over de maat, pasvorm en stof. Als je geen goed beeld krijgt van een product, zul je het ook niet snel kopen. 

 

Dus zet je producten - mooi in je eigen huisstijl - in de schijnwerpers. Vertel over je producten, hoe je ze klaarmaakt, wat er in zit en op welke manier je  ze kunt serveren. Door toepassingen en het verhaal van jouw product te laten zien, geef je klanten de inspiratie om met jouw product aan de slag te gaan. Dat zul je merken in de verkoopcijfers, blijkt ook uit onderzoek. 

 

4. Je laat zien dat je transparant bent

Door transparant te zijn over hoe je producten gemaakt worden en met welke ingrediënten, laat je zien dat je niets te verbergen hebt. Dit is goed voor het vertrouwen dat de markt heeft in jouw producten. En: Als je keurmerken voert, vertel daar ook over, dit geeft nog meer waarde aan jouw producten. 

 

5. Je bespaart tijd

Group7 heeft ook onderzoek gedaan onder producenten. Hieruit bleek dat de helft van de producenten tijd bespaart door het tonen van productinformatie op hun website. Als je op de website al genoeg informatie verstrekt, ontvang je minder telefoontjes en mailtjes over basale informatie,  die veel tijd kunnen kosten. 

 

Maar informatie op mijn website bijhouden kost toch tijd? 

Nu denk je misschien: ik heb heel veel producten, en recepturen veranderen met regelmaat, hoe ga ik dat allemaal bijhouden op mijn website? Een terechte vraag! Je wilt natuurlijk wel dat het kloppende en actuele informatie is. 

 

Hier heeft PS in foodservice een 3-tal slimme oplossingen voor. Oplossingen die gratis zijn als jij je informatie bij PS in foodservice borgt. 

Je kunt jouw productinformatie vanuit de database van PS tonen, op een manier die zorgt dat het automatisch wordt bijgewerkt. Vanuit één bron: dat scheelt handwerk en fouten. 

 

Wil je hier mee over weten?

Lees hier meer of kom naar een van onze gratis maandelijkse marketingworkshops, daar krijg je persoonlijk advies welke oplossing voor jouw website het meest ideaal is. 

 

Vragen? Schroom niet om te bellen:  

+31 (0)85 044 18 96