bel ons +31 (0)85 044 18 96

Food, Footprint en Financing - verslag event 17 april 2019

geplaatst op 18-04-2019

Er is veel te doen rondom klimaatbeleid en CO2 reductie, maar hoe ga je hier als foodproducent mee om? Zijn er concrete oplossingen, die (snel) resultaat opleveren, waarbij de investeringen acceptabel zijn? Of is het zelfs mogelijk CO2 reductie te behalen én kosten te besparen? Welke stappen moet je nemen om te voldoen aan de vraag van de markt? Want de cateringmarkt vraagt nu al om inzicht in je CO2. Hoe ga je dit doen?

 

Speciaal voor haar relaties organiseerde PS in foodservice met Ecochain en ABN AMRO op 17 april een event over dit onderwerp. Tijdens een ochtendprogramma werd kennis gedeeld en vertelden ondernemers hun verhaal. Er werden inzicht gegeven welke stappen te nemen om de footprint te verlagen. 

 

Bekijk hier de presentaties!

 

Nicole Kleuskens

Directeur PS in foodservice

Na het welkomswoord vertelt Nicole dat PS zo'n 2 jaar geleden voor het eerst frequent vragen kreeg over de beschikbaarheid van de CO2 waarde in de PS database. Het veld is er nu én van Ecofields zijn de eerste waardes beschikbaar. Hopelijk volgen snel meer producenten, want de (catering)markt vraagt erom.

 

Rob Morren
Sector Banker Food ABN AMRO
Volgens Rob is 'de Footprint the new currency'.

Hij adviseert een pragmatische aanpak, waar bedrijven direct mee aan de slag kunnen en ziet in de praktijk dat dit hand in hand gaat met financieel aantrekkelijke oplossingen. Ga zorgvuldig om met grondstoffen, benoem je doelen en handel daar ook naar. Meet en verbeter! We moeten toe naar een circulaire economie.

 

Christian Oudijk 
Commercieel directeur Vermaat Catering
Waarom Food Vision en wat Vermaat wil bereiken in 2022 op het gebied van gezondheid, duurzaamheid en social impact. Hoe de Food Vision helpt om een positieve impact te maken, waarbij gasten gezonder en duurzamer eten, in een omgeving die energie geeft. 

Door suiker, zout en vet te verminderen en groente in de hoofdrol te zetten. Voedselverspilling tegen te gaan, de Footprint te verminderen en te koken volgens het seizoen van Nederlandse bodem. 

Meten = weten! Voor Vermaat is de data uit PS in foodservice essentieel. Per product is inzicht in de hoeveelheid vezels, vetten, koolhydraten,  toegevoegd zout en suiker en plantaardige en dierlijke eiwitten nodig. En ook herkomst is belangrijk. De monitor gezond eten en drinken geeft inzicht op alle niveua's binnen de organisatie. 

 

Drees Peter van den Bosch
Oprichter van Willem & Drees

Het advies is om de grondstoffen in een matrix te zetten en te focussen op het kwadrant rechtsboven, met de hoogste milieu-impact en het grootste volume. Belangrijk is om te realiseren dat de footprint slechts beperkt inzicht geeft. De True Price is 'eerlijker', want die neemt ook de ecologische en sociale voetafdruk mee!
 

Harold Theunissen

Manager chain programs Vion Food

De ambitie van Vion is om in 2021 op elk pakje de footprint te vermelden. Werken aan de footprint omschrijft Harold als 'It's a journey!'. Een continue proces om te verbeteren. 

 

Boudewijn Mos
Directeur business development Ecochain
Duurzaamheid en winstgevendheid gaan hand in hand en duurzaamheid wordt de nieuwe ‘license to operate'. 

Ga aan de slag met de duurzame transitie!

 


Heb je vragen over het event, de sprekers of de producenten die de lunchgerechten serveerde? Neem contact op met Nicole Kleuskens, directeur PS in foodservice.

 

Dit programma werd mogelijk gemaakt door ABN AMRO, Ecochain en PS in foodservice.